Hårek

Han har reist til aviser i 58 land! Han snakker 13 språk! Og han er kjent i hele verden!

Han er Hårek den hardbalne, verdens mest populære viking. Skapt i 1973 av Dick Browne, og er nå i hendene på hans sønn Chris. Den folkekjære vikingen har fått lojale lesere i nesten 2000 aviser, og hver dag leser millioner av trofaste fans om hans eventyr. Hårek den hardbalne ble en umiddelbar suksess straks han heiste seil.

Les mer

Dik Browne hadde en fortid som illustratør og reklametegner da han i 1954 ble serietegner. Seriegiganten Mort Walker hadde da nettopp startet sin nye serie Tønnes & Stine, og trengte en tegner til å hjelpe seg med den. Ved en tilfeldighet oppdaget han en av Diks tegninger, ble begeistret og fikk overtalt 36-åringen til å skifte bransje. Siden arbeidet Dik for Mort. 

Mort har i hele denne tiden sett Diks talent og har oppfordret ham til å skape sin egen serie. Men Dik er lat av natur og først da han omkring 1970 ble rammet av en øyensykdom som med tiden kunne gjøre ham blind, følte han presset tilstrekkelig til at han satte seg ned og laget et utkast til en serie. Han gjorde bare ett forsøk - det ble Hårek.

Første dagsstripe ble publisert i amerikanske aviser 5. februar 1973, og serien ble straks en kjempesuksess. I løpet av rekordtid etablerte serien seg i den eksklusive gruppen av serier som går i over 1000 aviser verden over. Tidligere hadde bare fire serier oppnådd en slik spredning, men maken til eksplosiv suksess hadde serieverdenen aldri sett. Etter farens død i 1989 er det Diks sønn, Chris som produserer de humoristiske stripene.

nynorsk, Lisensiering, Redaksjonelt, Hårek, Forlagsrettigheter, Humor, Tegneserier

Aktuelt  Flere nyheter

Hårek feirer 40 år!

Hårek, som herjet og plyndret sin vei inn i avisenes tegneseriesider i 1973 fyller i sommer 40 år. Serien ble opprinnelig skapt av Dik Browne, men er nå i hendene på hans sønn, Chris. Serien blir nå lest av anslagsvis 240 millioner lesere i mer enn 1900 aviser over hele verden.

Nå kan du ha på deg Nemi, Kollektivet og Hårek

SeeME bruker design som strategisk verktøy for å forandre og skape positive holdninger. Refleks ble oppfattet som tregt og kjedelig og ble forbundet med gratis ”give aways” fra bank og forsikringsbransjen.