MARIUS-mønsteret på Norges Håndballforbunds landslagsdrakter

Håndballjentene får æren av å vise frem de nye draktene når de går på banen for å møte Sør-Korea torsdag 23. november. Og heretter vil de nye draktene brukes for Norges Håndballforbunds landslag. For Håndballguttas del, vil første kamp i ny drakt spilles i Golden League i Frankrike 4. januar, før EM i Kroatia.

Den nye drakten spiller på helnorske tradisjoner og identitet. Designet er MARIUS®-mønsteret©, et mønster som er gjenkjennelig for de fleste nordmenn. Siden genseren ble lansert på 1950-tallet, har den vært et symbol på det norske utendørslivet.

- Håndballjentene står også for lange tradisjoner i Norge. I førjulstiden spiller de sine mesterskap og følges via tv-skjermene i de tusen hjem. Koblingen av tradisjoner er spennende, og nettopp derfor er det ekstra morsomt at Håndballjentene og Håndballguttas nye landslagsdrakter er inspirert av MARIUS®-genseren, sier markedssjef Rasmus Aarflot i Norges Håndballforbund.

Genseren er utviklet i samarbeid med Umbro, som er NHFs draktleverandør og Rights & Brands/Bulls Licensing, som forvalter rettighetene til MARIUS®-mønsteret©. Scantrade produserer draktene.

- Vi synes dette ble et godt resultat, og at den nye landslagsdrakten er blitt enda norskere enn tidligere. Og det har vært en spennende prosess å være med å utvikle en helt ny drakt, som selvsagt vil ha den samme gode kvaliteten som tidligere utgaver, sier salgssjef i Scantrade, Geir Nordahl.

- Vi i MARIUS® of Norway er stolte over at Håndballforbundet ønsker å bruke vårt mønster på sine landslagsdrakter. Vi synes at blant annet landslagenes dyktighet og sportslige innsats representerer noe av det beste i norsk idrett i dag, de har imponert og sjarmert hele Norge. Håndballen som lagidrett representerer Norge utad i verden, på beste vis. Norsk håndball er en super representant for det idrettslige som ligger i historikken om det kjente norske ikon-mønstret – som også er Norges mest strikkede mønster. Vi er stolte og heier på Håndballjentene og Håndballgutta, sammen med hele det norske folket, i mesterskapene som kommer, sier Vigdis Yran Dale i MARIUS® of Norway AS, som eier rettighetene til det kjente mønsteret.

- Dette er et helt unikt lisenssamarbeid, og nærmere det norske flagget enn MARIUS®-mønsteret© kommer man ikke. Dette er det vi i bransjen kaller en «perfekt match». Min jobb som merkevaresjef for MARIUS® of Norway AS er å ta varemerket ut i verden, og dette vil jeg si er en magisk start. Vi gleder oss til to spennende år sammen med NHF og Scantrade, sier Kristin Tjulander, merkevaresjef i MARIUS® of Norway AS.

Den nye drakten vil være til salgs for fansen i Sotra Arena i helgen eller og på NHF-shop.no.

Lisensiering, Marius

For deg som …